Elazığ ve Diyarbakır'daki Devlet Klasik Türk Müziği Koroları boşaldı. Kadrolu 79 sanatçıdan 10'u görev başında. Diğerleri geçici görevle büyük kentlerde çalışıyor. Ancak maaşlar tıkır tıkır işliyor.
Elazığ ve Diyarbakır'daki Devlet Klasik Türk Müziği Koroları boşaldı. Kadrolu 79 sanatçıdan 10'u görev başında. Diğerleri geçici görevle büyük kentlerde çalışıyor. Ancak bu arada maaşlar tıkır tıkır işliyor.
Elazığ ve Diyarbakır'daki Kültür Bakanlığı'na bağlı Devlet Klasik Türk Müziği Koroları boşaldı. Elazığ'da kadrolu 39 sanatçının 6'sı, Diyarbakır'da ise 40 sanatçıdan sadece 4'ü görev başında. Diğerleri geçici görevle büyük kentlerde çalışıyor. Ancak bu arada maaşlar tıkır tıkır işliyor.
Klasik Türk Müziği'ni geniş kitlelerle buluşturmak amacıyla on yıl önce Anadolu'nun birçok kentinde kurulan korolar, devletin sırtında kambura dönüştü. Ankara, İstanbul, İzmir ve Bursa'daki korolar kadrolarını koruyup düzenli konser verirken diğer kentlerin koroları varlıklarını sadece maaş bordroları üstünde sürdürüyor.
560 sanatçısına devlet tarafından her ay 1 trilyon lira maaş ödenen bu korolardan Elazığ Devlet Klasik Türk Müziği Korosu'nun kadrosunda 40 sanatçı görülüyor. Ancak aktif olarak görevinin başında bulunan sanatçı sayısı altı. 40 kadrolu sanatçısı bulunan Diyarbakır Devlet Klasik Türk Müziği Korosu'nda ise sadece dört sanatçı görev yapıyor.
DÖRT AYDA DAĞILDILAR
Elazığ'daki koro 1991'de, dönemin Kültür Bakanı Namık Kemal Zeybek'in dokuz
kentte başlattığı girişim sırasında kuruldu. Koroda görev yapan konservatuvar
mezunu sanatçıların iddiasına göre, açılan ilk sınavda yeterliliği tartışmalı
kişiler torpille kadroya alındı. Sınav için şehir dışından gelen sanatçılar
ise geri döndü. Benzer süreç Diyarbakır'da da yaşandı. Kadroya farklı meslek
gruplarından müziğe yatkınlığı olan torpililer alındı. Garsonlar, PTT'de çalışanlar
bir günde sanatçı ilan edildi.
Elazığ'daki koronun müdürlüğüne ve şefliğine kentte faaliyet gösteren Musiki Konservatuarı adlı derneğin başkanı Naci Sönmez atandı. Koro üyeleri ilk dört ay boyunca konsere hazırlandı. Şef Sönmez, idari işlerini gerekçe göstererek çalışmalara katılmadı. Dört ay sonra siyasi torpille koroya yerleştirilen sanatçılar büyük kentlere tayinini aldırdı. Geriye altı sanatçı kaldı.
ÖNCE ŞEF TERK ETTİ
Diyarbakır'daki Devlet Klasik Türk Müziği Korosu da benzer kaderi paylaştı.
Hatta Elazığ'dakinden daha hızlı dağıldı. 1991'de kurulan koroyu önce şefi Ümit
Atalay ve yardımcıları terk etti. 40 kişilik kadrodan sadece dört sanatçı kaldı.
Oral Ailesi'nin atanmasından sonra da koronun durumu değişmedi. Elazığ'da olduğu
gibi, Diyarbakır Devlet Klasik Türk Müziği Korosu'nun elemanları da büyük kentlerin
korolarında ??geçici görev''le çalışmaya devam ediyor.
13 yıldır geçici görevle çalışan var
Prof. Dr. Mustafa İsen (Kültür Bkn. Müsteşarı)
Göreve başladığımızda koroların durumu perişandı. Yıllar içinde taşradaki koro
sanatçıları büyük kentlere göç etmiş. Üç büyük kentin dışında sağlıklı işleyen
tek koro Bursa'daki. Maalesef 13 yıllık geçici görevli sanatçımız var. Korosuna
iade kararı alınmış ancak bunu hiçbir hükümet uygulamaya koyamamış. Taşra korolarını
yerel sanatçılarla takviye etmek gibi bir yol izliyoruz. Ankara, İzmir ve İstanbul'daki
koroları fonksiyonel kılmak için çalışıyoruz. Verimli hale getirmek istiyoruz.